Wednesday, February 15, 2012

Macam macam ada.

Seperti yang kamu tahu, saya sedang kerja di kedai buku, kebanyakan colleague sya kadazan atau Melayu, so hari-hari cakap melayu lah ni.

Ok, hari ini, kami ada session customer service training, pekerja dari cewangan lain ada join kita.

Diorang briefing tentang mcam mana nak serve customer.
Tau la kan, pasal tu incident KFC, kami pun nak tingkatkan service kami.

Walaupun part-timer ndak join tu training, tapi syok juga tengok diorang training.
Yang part-timer berlakon jadi customer, makin jahat makin bagus.

Saya ada jugalah jadi problematic customer yang sengaja cari pasal dengan cashier.

Sepanjang saya kerja di sini, macam macam customer yang saya jumpa.

1st 1st ada ni orang tua bah, dia bawa cucu dia beli stationery, tapi dia terambil pen yang tiada harga, sebab tu pen jual dalam satu pack, bukan satu batang, tu cashier sudah explain dengan dia, tapi dia degil juga, jadi saya pun explain dalam bahasa cina lah, dia masih keras kepala juga, dia bilang cucu dia suka sangat tu pen, jadi terpaksalah sya panggil supervisor sya. Last last, dia mengalah juga.

Ada satu kali lagi, ada ni orang Jepun cakap Jepun bah sama kami, Manalah kami faham.
Dia juga terambil buku yang tiada harga, sebab tu buku jual dalam satu pack.

Oh ya, untuk maklumat kamu, banyak barang yang terasing ataupun tercabut daripada pack dia, fahamlah, sekarang musim tu baucer 1Malaysia, ni customer gatal bah tangan diorang, pi kasi koyak tu plastik. Kalau weekend, lagilah teruk, kadang=kadang kedai kami macam sarang tikus sudah.

Tu orang Jepun ndak pandai cakap melayu atau english,

Saya : *tunjuk buku* we dont sell 1 only, we sell 1 pack.
Dia : kalosfoasuefaknf aofvhaoifuapvmjaniduvanp.

Saya : *tunjuk tu satu pack buku* We sell one pack, not 1 book.
Dia : aoihsfnofaiourvapdiuavnolsfhuanlfhupaiuhpoasduifh

Mati-mati sya dengan tu cashier explain, haiz...ndak juga dia faham-faham
nasib baik kawan dia yang pandai cakap english dan sikit bahasa melayu datang dan tolong translate, kalau ndak, saya pun ndak tau lah.

Lepas tu, sya cakap the only Japanese sentence I know ja.
"Anatawa Kawai desune ! Arigato gozaimashita."
Lepas tu, dia reply sya : oidfnsoifanpsiofjvsaofiavpna[vorijsmfiva.

Ada satu kali lagi teruk, kena marah customer ni.

Ada ni customer, dia sudah pi kedai buku branch lain, tapi dia ndak tau nak bawa IC, so dia pulang lah. Kali kedua, dia datang lah ke kedai buku branch kami.

Oh ya, lupa sya kasi tau, semua penuntut universiti/kolej/politeknik mesti bawa IC semasa membeli menggunakan baucer Buku 1 Malaysia yang diberi oleh kerajaan.

Saya tengoklah baucer dia,

Saya : Sorry ya, ada satu keping baucer ndak boleh guna, kerana cop sekolah ndak sempurna.
Dia : suifhnpasfvjsoifjsmpdofiapsmoihfpasodifhsi. Saya mahu jumpa manager kamu!!!!!

Punya main garang.
Jadi, sya pun diam ja kasi dia marah, lepas tu bawa dia jumpa manager kamilah.

Banyak baucer kena reject oleh kedai kami gara-gara cop sekolah ndak sempurna.
Hilang satu perkataan pun ndak terima.

So, kepada sesiapa yang ada baucer ni, tolong pastikan cop sekolah kamu sempurna, kalau ndak, minta sekolah kamu cop balik.

Haiz, walaupun ada susah sikit ni kerja, tapi bagusla juga ada pengalaman.

Oh ya, next post, saya akan cerita sikit tentang valentine sya, jangan lupa follow ya.
Bah jalan dulu.

No comments: